Referanse-kunst i sentrum

Monica Emilie Herstad

Abramovic om re-interpretasjon 

 
Marina Abramovic in dialogue with Monica Emilie Herstad, at Galleri Brandstrup 28th of September 2012:
http://www.aftenposten.no/webtv/–Lady-Gaga-stjeler-kunstneriske-uttrykk-hele-tiden-7004607.html?paging=&section=
 
Dialog
Monica Emilie Herstad, fritt sitert: «As I have seen your works at MOMA (2010) and Guggenheim (2005), could you please describe the difference between re-interpreting your own works, towards re-interpreting other artists works?»
Marina Abramovic svarer, i dialogen som gjengitt via video, Aftenpostens web-tv:
http://www.aftenposten.no/webtv/–Lady-Gaga-stjeler-kunstneriske-uttrykk-hele-tiden-7004607.html?paging=&section=
 
Tekstlig versjon
En transkripsjon av intervjuet vil foreligge her. Det er transkribert, og renskrives i løpet av høsten.
I mellomtiden: En artikkel fra Aftenposten nylig:
Marina Abramovic har satt standarden for mye av moderne kunst i sin 40 år lange karriere. Særlig smerte og dødelighet har opptatt henne. Nå utforsker en av verdens mest fremtredende kvinnelige kunstnere det magiske i hverdagen. På Galleri Brandstrup frem til 28 oktober.
Publisert: 29.sep. 2012 21:19 Oppdatert: 29.sep. 2012 21:19, Aftenposten, v/ Bodil Fuhr
Som en utenomjordisk skikkelse skrider hun inn mellom bildene av seg selv – den lille halvtimen før hun skal i Tv-studio med Anne Lindmo. Dette er ingen performance, forsikrer Abramovic, men bare nærværet av  den sortkledte kvinnen med den mørke stemmen er en opplevelse.
 
Rituell hverdag
Så pleier hun da også å være helt stille når hun møter sitt publikum – det være seg etter 700 våketimer på en stol, liggende naken på isbiter eller hengende mot en forgiftet pil.
Marina Abramovic står i sentrum for alle sine verker  og akkurat nå står hun og gestikulerer vakkert foran en video av seg selv der hun stiger langsomt opp over kjøkkenbenken.
– Jeg elsker ritualisering av hverdagslivet, sier hun og peker på kosteskaftet med krystalltenner, fotgrafier av mat, og seg selv i kjøkkenlandskap på den andre siden i rommet.
 
Lady Gaga
Da Abramovic startet som kunstner på 70-tallet fantes ikke de samme opptaksmulighetene som i dag. Derfor liker hun å reprodusere både egne og andres arbeider, forklarer hun på spørsmål fra [Monica Emilie Herstad]. Men det er viktig å oppgi referanser, ellers blir det jo det rene tyveri.
Verdenskunstneren Marina Abramovic påfører seg selv smerte i kunsten. Fredag åpner hennes første utstilling i Skandinavia på Galleri Brandstrup i Oslo.
-Jeg blir så sint når film, mote, musikk og teaterfolk bare stjeler uhemmet fra performance-artister på 70-tallet uten å oppgi en referanse, [svarer hun Herstad videre, på spørsmålet om Abramovic kan beskrive ulikheten mellom å re-iscenesette eget verk vs det å re-iscenesette andre kunstneres verk] Vi jobbet så hardt  og vi fikk aldri betalt. Ta Lady Gaga, for eksempel, kjøttkjolen hennes som hun er blitt så berømt for, ble brukt av minst fire performanceartister på 70-tallet. Ingen har fått kred, sier Abramovic.
 
700 timers stillhet
Selv begynte hun for alvor å tjene penger etter et MOMA show i 2010, der hun satt urørlig på en stol i over 700 timer mens en og en publikumer kunne komme og sitte foran henne i en meditativ tilstand. 750.000 mennesker besøkte utstillingen.
Nå har Abramovic økonomi til å etablere sitt eget institutt i Hudson Valley, New York, der hun bor. Dit skal alle kunne komme som vil delta i hennes performances.
På egen risiko.
 
Litteratur: 
http://www.aftenposten.no/webtv/–Lady-Gaga-stjeler-kunstneriske-uttrykk-hele-tiden-7004607.html?paging=&section=
http://zengarage.com.au/2013/03/marina-abramovic-and-ulay/ 
https://kunstbevegelsen.wordpress.com/2012/08/15/kunstbevegelsen/
 
Foto: Monica Emilie Herstad foran Marina Abramovics videokunst.
Fotograf: Torun Herstad, for Kunstbevegelsen
Reklamer

Kommentarer er stengt.

Et WordPress.com-nettsted.

opp ↑

%d bloggere like this: