Tidenes skift

En ny tid?
Belgiske Ann Demeulemeester, og tyske Jil Sander, to av motedesignens store mestere, forlater sine respektive praksiser, siden oppstart på henholdsvis 80- og 70-tallet. (Foto, øverst: Ann Demeulemeester)
De to svært ulike designerne er kjent for stil og uttrykk, i tillegg til snitt og søm, som slik har satt sitt preg på motebildet. Deres design er kjennemerket en kunstnerisk dimensjon utover det rent praktiske.
At amerikanske Marc Jacobs leverer sin siste sesong for franske LVMH etter 16 år, for å fokusere på sitt eget, er mer for en bisetning å regne i det store bildet av endringer, hans signatur vil fremdeles kunne vise seg markant.
Men skiftene som sådan er av pekuliær karakter, og vil gjerne synes i gatebildets mer subliminale moteregi, eller mangel på sådan, i fraværet av de krafitg dominerende trendsettere.
 
Image
Jil Sander, 2013
 
Demokratisert antrekk
Mindre gjenkjennelige signaturer i klesmylderet kan gi et mer demokratisk preg av ulike mikser og eget forgodtbefinnende, overlatt til tilfeldige stylister, innfall og kleskjeder, en mindre uniformert look.
Designerne har ofte én signatur, som de nevnte, mens stylister skifter per trend, det kan være en risiko – for de mer kresne. Det utgjør en stor forskjell.
Hvem som eventuelt overtar de mer dominerende posisjonene etter de kvinnelige pionerene vil fremtiden vise.
Estetisk bevissthet og retning er vakkert, også tilpasset de nye kroppene og i konsumerismens shoppingunivers.
::::::::
 
Image
Jil Sander/ The Queen of Clean, 1968
 
Litteratur:
http://www.anndemeulemeester.be/chronology.html
http://store.jilsander.com/no/jil-sander/coat_cod41391980mk.html 
 http://www.punktmagazine.com/ann-demeulemeester-esce-di-scena/
 
Image
Ann Demeulemeester Collection
 
Anne Demeulemeester
Ann Demeulemeester i egen person,
foto: Willy Vanderperre
::::::::
Reklamer

Kommentarer er stengt.

Et WordPress.com-nettsted.

opp ↑

%d bloggere like this: