Glitrende samspill

Reich og Lubman
En tindrende opplevelse
Steve Reich i Grieghallen med London Sinfonietta her forleden.
Clapping Music skrevet for fire hender, med Steve Reich selv tilstede som en av to medvirkende innledet magisk.
 
Fabelaktig av dirigent Brad Lubman
Han lar verket komme oss nærmere, som solen skinner varmere jo nærmere man kommer den, før han elegant med distanse lar fremføringen ved det eminente ensemblet ledes inn i en mer kjølig bris. Behagelig og imponerende, det skaper spenning.
I fortolkningen av verket tilføres det mulighet til å erfare både en samtidsrelevant dimensjon, samtidig som det gis rom for å lese verket inn i en historisk refleksjon, i et mer avstandspreget perspektiv.
Salen sitret mot slutten i samstemthet mellom ensemble og publikum.
Man føler seg fristet til å anvende benevnelser som ´perfekt´.
 
Dansang
Etter et antall variasjoner av Reich-inspirert samtidsdans, til hans komposisjoner, fra ulike koreografer, flere den senere tid, både i Operaen og ved BBT, til både live og playback, var det oppløftende å se og høre mesteren selv.
Det gir aftenen en påminnelse om nok et interessant perspektiv; hvordan Reich har vært til nytte og inspirasjon for en rekke koreografer siden 60-tallet, som belgiske Anne Theresa de Keersmaeker med hennes Fase, four movements to the music of Steve Reich (1982), verk tll bl.a. hans Piano Phase for to pianoer (1967), fremdeles aktuelt.
 
TBC
 
 
Litteratur:
http://www.fib.no/no/Program/?TLp=842004
http://www.youtube.com/watch?v=WnM_o-oj5u0
Foto: Komponist Steve Reich til høyre, med dirigent Brad Lubman til venstre (Fotograf: Thor Brødreskift)
Innledningsfoto artikkel: Steve Reich, fra en eksteriør undervisnings-sammenheng
 
V/ Monica Emilie Herstad

Kommentarer er stengt.

Et WordPress.com-nettsted.

opp ↑

%d bloggere like this: