Kunsten å iaktta observatøren

Kunstbevegelsen

Tippi Hedren in The Birds

Tellus´ overlevelse

Strøtanker om og en drøftelse av et film-manus:

Hvordan kunsten kan nyttiggjøre overvåkelsesbehovet; slik at det gavner eksempelvis miljøbevegelsen, og andre. Slik vil det å la seg overvåke kunne medføre en vinn vinn situasjon.

Ved at eksempelvis kunsten og overvåkelsen kobles opp mot miljøbevegelsen, og slik bidrar til å sikre jordens overlevelse.

Hvordan iscenesette big brother paradigmet i en kunstnerisk meningsfull sammenheng.

Kan man kuratere overvåkning?

Selvsagt, det handler om å observere observatøren. Som vedlagte bilder viser, av Hitchcocks Rear Window (1954).

I en dagens kunst-setting vil det kunne kurateres overvåkningsbilder av bølger og natur som slår inn over urbane kyststrøk, slik settes fokus på faresignalene før det er for sent.

Som et eksempel.

 
Litteratur:
http://www.hitchcockwiki.com/wiki/Rear_Window_(1954)
http://www.theguardian.com/film/2012/jun/17/my-favourite-hitchcock-film-the-birds-geoff-dyer
http://movies.yahoo.com/news/hitchcocks-best-spy-movies-173500568.html
http://www.globalresearch.ca/new-instruments-of-surveillance-and-social-control-wireless-technologies-which-target-the-neuronal-functioning-of-the-brain
Etteretnings-kunst?: http://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/16953/1/the-da-zed-guide-to-surveillance
Antrekk som mot-etteretning: http://rt.com/usa/drone-artist-harvey-surveillance-665/
Overvåkelsen som mani, her gjennom romantisering og mote for BLK DNM v/ Thurah / Hammer: http://vimeo.com/28891873
NY Street Art? http://betabeat.com/2013/05/smize-for-the-camera-majority-of-new-yorkers-support-more-surveillance-cameras/
Utover-observasjon:  

Vis opprinnelig innlegg 27 ord igjen

Kommentarer er stengt.

Et WordPress.com-nettsted.

opp ↑

%d bloggere like this: